Żyć znaczy umrzeć. Cliff Burton

Cliff Burton był gitarzystą basowym w zespole Metallica. Nagrał z nimi trzy duże albumy: Kill'em All, Ride The Lightning oraz Master Of Puppets. Charakteryzował się grą palcami co w muzyce metalowej było i jest ewenementem. Miał swój własny styl o czym można przekonać się słuchając jednej ze wspomnianych płyt. Zginął 27 września 1986 roku wskutek wypadku autokaru, którym przemieszczała się grupa na trasie ze Szwecji do Dani. Miał 24 lata.

Historia Metalliki trwa do dziś. O ile sama wielokrotnie udowodniła swój studyjny i sceniczny talent, to za nic nie mam szczęścia do publikacji książkowych na jej temat. Kiedy zobaczyłem okładkę książki Żyć znaczy umrzeć. Cliff Burton. Historia życia legendarnego basisty zespołu Metallica od razu chciałem dać jej szansę. I dałem.
Historia jednej z najbardziej charyzmatycznych postaci w heavy metalu nie może być nudna. Aż prosiło się o książkę! Jest także w Polsce dzięki tłumaczeniu Jarosława Rybskiego. Mamy więc okazję dowiedzieć się w jakich warunkach wychowywał się i dorastał przyszły basista. Poznajemy jego wyrozumiałych rodziców. Dowiemy się o zespołach Trauma i Spastik Children. Dokonamy analizy gry basu na trzech pierwszych płytach Metalliki. Wszystko poparte cytatami, które na każdym kroku podkreślają i przypominają nam, że Cliff Burton wielkim basistą był i bez niego Metallica nie byłaby tym czym jest. Zgadza się. Z tym, że ja to już wiedziałem i myślę, że nie byłem w tym osamotniony. Chciałem poznać Cliffa od nieco innej strony. Liczyłem, że choć był człowiekiem skromnym i stroniącym od gwiazdorstwa to wbrew temu był postacią barwną. Nie zwątpiłem i dalej tak uważam. Książka w tej kwestii nie miała nic do dodania. Nie zmieniła niczego.
Żyć znaczy umrzeć. Cliff Burton. Historia życia legendarnego basisty zespołu Metallica to tak naprawdę kolejna książka o Metallice. Może trochę więcej tu wątków pobocznych, większe skupienie na najważniejszym basiście w historii zespołu. Zbyt małe by stwierdzić, że to kompendium wiedzy na temat tego nieodżałowanego talentu. Szkoda. Z drugiej strony wciąż pozostaje otwarta furtka dla innych autorów.
___
Książka Żyć znaczy umrzeć. Cliff Burton. Historia życia legendarnego basisty zespołu Metallica, autor Mciver Joel, tłumaczenie Jarosław Rybski, wydawnictwo SQN, Kraków 2013

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz